آموزش عملی نمایش نامه نویسی

 

برگفته شده از کتاب راهنمایی عملی نمایش نامه نویسی، نوئل گریک.

توضیحی در باره کتاب

این کتاب در 9 فصل تنظیم شده است. در فصل اول آن تمرین هایی آمده است که به نویسندگان نوظهور کمک می کند تا بهتر و موثر تر در این راه ظهور کنند.
همه ما ایده هایی در ذهن داریم که نمی توانیم آن ها را به راحتی بر روی کاغذ بیاوریم، این تمرین ها به ما کمک می کند که ایده های در ذهنمان را به رشتۀ تحریر در آوریم.
این تمرین ها شامل: خلق شخصیت، ساختار نمایش نامه و… می شوند.

هر تمرین ، قدم به قدم توضیح داده شده است. برای هر کدام از تمرین هایی که ارائه شده است زمان تقریبی آن هم نوشته شده..
نوئل گریک می گوید:
ممکن است از این کتاب به روش های مختلف استفاده کنید:
به عنوان راهنمای قدم به قدم برای ایجاد یک حکایت کامل، چه به صورت گروهی چه به صورت فردی.
به عنوان منبعی ( فوری) برای کارهای گروهی و کلاس های درس.
به عنوان منبع مدل هایی از برنامه اجرایی در مقیاس وسیع.

در این کتاب نوشته هایی از آرتور میلر، هارولد پینتر، شکسپیر و… آمده است، که عملی بودن تمرین ها را به ما نشان می دهد.
همچنین نوئل گریک از اولین نمایش نامه نویس ملی، تامسون هایوی می گوید:
جین آستین و خواهران برونته تاثیر عمیقی بر روی کار های او گذاشته اند و اینکه چطور آنها به همان اندازه که متعلق به دیگران هستند، متعلق به او نیز هستند.
نمایش نامه نویس سیاه پوست انگلیسی کوام کوی آرما اخیرن نوشته بود:
مساله ی چالش بر انگیز برای من، ایجاد صحنه ای تبادلی است که اجازه می دهد درون مایه های جهانی بدرخشند و از خلال منظر انسانی فرهنگ من دوباره تجزیه شوند. من معتقدم این مسئله از صد ها قطعه قوانین نژادی بهرت عمل می کند. ما را بدل به خانواده ای انسانی و به همان اندازه سیاسی می کند.

فصل اول

شروع کردن و آماده کردن خود

نویسندگان نیز مانند بازیگران برای اینکه مسئولیت کاری که بر عهدهشان است را به خوبی انجام دهند و ذهن خودر ا از تنش ها و حواس پرتی ها دور کنند نیازمند به تمرین های بدنی هستند.

نوئل گریت در این فصل چنین می گوید:

خانم نویسنده ای از دوستان من که در خانه می نویسد، اما مجبور است شست و شوی ظرف هار ا از کار نویسندگی مجزا کند، هر روز صبح کار های روزمره خانه را انجام می دهد، سپس برای گردش از خانه بیرون می رود و بالاخره ( به خاطر نوشتن قدم می زند). هرگاه من هدایت گروهی از نوینسدگان را به عهده داشته باشم، معمولن با نوعی فعالیت فیزیکی یا بازی آغاز به کار می کنم. حتا آن وقت نیز ممکن است صفحۀ کاغذ( یا مانیتور) خالی هنوز آنجا در انتظار کلماتی باشد که از آمدن سر باز می زنند، و آن گاه نوعی از اقدام به نوشتن برا ی شروع می تواند مناسب باشد.

در این کتاب مجموعه ای از تمرین ها آمده است که برای برانگیختن ( قدرت- نوشتن) طراحی شده اند.

چند تمرین اول برای آماده کردن آمده است، سپس با تمرین های مقدماتی برای نوشتن ادامه خواهیم داد.

خاطره

نوئل گریت در این رابطه می گوید:

نوشتن مثل هر فعالیت دیگری، فعالیتی از خاطره است. ضرورتن یاد داشت کردن زندگی و سرگذشت خود نیست، اما تقریبن در حکم تلاشی است برای به دام انداختن تاثیر کلماتی که عقل به وسیلۀ جهان اطراف ما ساخته است. بارانی که بارید چه حسی داشت؟
زنی که آنطور غیر معمول در بارۀ خودش صحبت می کرد چه کاره بود؟ چه چیز امروز راه مدرسه یا محل کار را از روز های دیگر متفاوت کرد؟

تمرین 1: قدم زدن ( 10 تا 30 دقیقه)

قدم بزنید. دور ساختمان، دور پارک یا اگر در مدرسه هستید دور زمین یا محوطه بازی قدم بزنید. نسبت به آنچه می بنید و یا می شنوید، هشیار باشید. متوجه بدن خود که در فضا حرکت می کند، شیوه ای که نفس می کشید، زمینی که زیر پایتان است، و هوایی که اطراف شماست باشید. چه چیز ها می بینید، می شنوید و احساس می کنید؟ به کلمات درون مغزتان گوش کنید. بگذارید عبارات به خودشان شکل دهند. بگذراید ضرب آهنگ قدم ها بر ضرب آهنگ کلمات مغرتان اثر بگذارند. اگر مجبور به گفتن کلمات شدید،بگذارید.

فرض کنید که در یک روز آفتابی می خواهید برا ی قدم زدن به بیرون از خانه بروید. در این سفر چند دقیقه ای تنها چیزی که می توانید همراه خود داشته باشید، ذهنتان و دفتری برای یاد داشت کردن است. چه حسی دارید؟ 
همراه نداشتن تلفن همراه در این سفر چند دقیقه ای برای شما چه چیز هایی را رقم می زند؟

برگردید.
بنویسید.
ده چیزی که دیدید.
پنج صدایی که شنیدید.
سه احساسی که تجربه کردید.
یک سوال که بی درنگ به وسیلۀ آنچه دیدید، شنیدید، یا حس کردید، ایجاد شد.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط